Tietoa mainostajalle ›

villa gyllenberg

OutiLesPyy-villa-gyllenberg

Tämä postaus on tehty yhteistyössä Villa Gyllenbergin ja Suomen Blogimedian kanssa ja sisältää kilpailun.

Käyn näyttelyissä, teatterissa ja muissa kulttuuririennoissa aina kun se on mahdollista. Pyrin kuluttamaan kulttuuria enemmän kuin elokuvalippuja. Villa Gyllenbergissä on avautunut nyt syyskuussa näyttely, joka kertoo maalaustaiteen kautta aikuisten roolileikeistä ja naamiaispukeutumisesta. Gyllenbergin taidemuseo sijaitsee kuvankauniissa maisemissa Helsingin Kuusisaaressa, aivan Didrichsenin museon vieressä. Näyttelyn nimi on “Naamiaisia, Sirkushuveja ja Katutaidetta”. Pelkästään jo alueen miljöö ja museorakennus on viikonloppukävelyn ja kahvien arvoinen, mutta myös muodista ja pukeutumiskulttuureista kiinnostuneelle näyttely antoi yllättävän paljon. Näyttely on saanut innoituksensa kahdesta karnevalistisesta Gallen-Kallelan teoksesta, jotka kuuluvat Gyllenbergin säätiön yksityiskokoelmaan. Näyttelyssä nähdään näiden töiden lisäksi 30 naamiais- ja sirkusaiheista maalausta ja roolimuotokuvaa suomalaisilta, ruotsalaisilta ja ranskalaisilta taiteilijoilta 1700-luvulta 1900-luvulle. Ei siis mikään perusnäyttely siis.

Villa Gyllenberg 12

Villa Gyllenberg 4.jpg_effected-001

Villa Gyllenberg 11

Pääsin tutustumaan näyttelyyn etukäteen kuraattorin johdolla. Mitä luksusta! Olin jo ehtinyt unohtaa miten nerokkaita keksintöjä ovat opastetut kierrokset. Keskustelumme vaihteli taiteilijaelämän trakedioista, kallion katutaiteesta ja tuleviin halloween-naamiaisiin. Museothan eivät ole mitään kirjastoja, missä pitäisi olla täysin hiljaa, vaan niissä mielestäni pitää ja saa keskustella kaikesta näkemästään. Opastetulla kierroksella saat lisätietoa taiteilijoista ja ajan elämästä, niin ettei tarvitse olla tällainen muodin historiaan ja tapakulttuureihin hurahtanut trashionista ymmärtääkseen niiden taustoja, inspiraatiota ja vaikuttimia. Näyttely ei ensinäkemältä vaikuta suurelta, mutta saimme silti helposti kulumaan pari tuntia sitä kierrellessä. Taiteilijat ovat aikanaan aiheuttaneet paljon skandaaleja ajassaan maalaamalla jotain sopimatonta tai piilottamalla vihjailevia vinkkejä maalauksiinsa. Niitä on sitten myöhemmin tulkittu katsojan puolesta kuin seiskan suttuisia yökerhokuvia.

Villa Gyllenberg 3.jpg_effected-001

Villa Gyllenberg 14

Tottakai minun oli käytävä läpi vielä museon normaali yksityiskokoelma, sillä olen suuri Helene Schjerfbeck -fani. Mm. Helenen selfie-rivistö yläkerrassa oli vaikuttava kaikessa inhimillisyydessään. Omakuvaa maalatessa peili ei voinut olla suoraan edessä, vaan alhaalla sivulla ja katseen oli vilkuiltava sitä silmäkulmasta, on jokainen hänen omakuvansa maalattu samasta päänasennosta. Mieleeni tuli instagram-tilit, joissa kaikki selfiet oli otettu aina samasta asennosta kylppärin peilin kautta vilkuillen kännykän näytölle. Koen Schjerfbeckin kuitenkin instagramin vessakuvaajiin verrattuna edelleen sangen sielukkaana taiteilijana vaikka hänen käyttämänsä värit ovat aika vaatimattomia ja suorastaan masentavia ja vedot ovat suttuisen epämääräisiä. Mutta hän tekee sen niin hyvin ja tunteella. Helene taisteli tiensä arvostetuksi taiteilijaksi aikana, jolloin naisia ei päästetty taideakatemiaan. Eihän se ollut sopivaa, että nainen piirtää toista naista (koska alastomuus, herrane) elävänmallin tunneilla. Onneksi hän sai Signe Gyllenbergin tukijakseen.

Villa Gyllenberg 6

Ane ja Signe Gyllenberg olivat kyllä mielenkiintoinen ja ajatusmaailmaltaan edistyksellinen pariskunta aikalaisikseen. He uskoivat vahvasti taiteen tukemiseen, henkisyyden etsimiseen, Rudolf Steinerin oppeihin ja olivat kiinnostuneet antroposofiasta. Ane perusti 1948 säätiön tukemaan lääketieteellistä, erityisesti psykosomaattista ja Steiner-lääketieteeseen perustavaa tutkimusta. Signe taas skauttasi lahjakkaita nuoria suomalaisia taiteilijoita ja tuki heitä. Schjerfbeck oli yksi heistä.

Hyvä näyttely on myös muutakin kuin tauluja seinällä. Näyttelyn naamiais- ja sirkus teeman ympärille on järjestetty paljon kiehtovaa oheisohjelmaa ja luentoja aukioloaikojen yhteyteen, joista voi nauttia useampana päivänä. Ohjelmalistan löydät täältä, mutta tässä omat suosikkini.

4.10. (tänään) Barokkikonsertti klo 15. Love, Madness and Despair – barokin elekieli. Luvassa on taatusti erilainen, mutta kaunis ja elegantti museokonsertti. Minna Nyberg (laulu), Hannu Vasara (viulu), Elina Mattila (sello) ja Marianna Henriksson (cembalo).

11.10. klo 15-18. Lolita-ilta museossa – keskustelua lolitasta ja taiteesta. Tätä en todellakaan osottanut näkeväni taidemuseon tapahtumalistalla, mutta olen erittäin iloinen että se valittiin mukaan näyttelyn ohjelmistoon. Lolitat ovat yksi muodin alakulttuurien mielenkiintoisimpia ilmiöitä.  Myrsky Ylppö, Sanni Siira, Jeannette Krause, Hanna Kivelä ja Tuulia Lautamaja keskustelevat ja kertovat Lolita-kulttuurista.

Villa Gyllenberg 7

Villa Gyllenberg 13

Näyttely muistutti myös ihanasti siitä, että katutaide on ollut Suomessakin elävää niin kuin se on tänäkin päivänä. Se ei siis ole mikään 2000-luvun kalliolaisten kaupunkiaktiivien keksintö. Ennen moderneja hömpötyksiä (kuten esim. televisiota) oli hyvin tavallista, että maailman metropoleissa lähdettiin iltaisin tivoliin. Se oli aikuisten huvittelupaikka ja romanttisin treffipaikka. Voimailunäytöksiä, karuselleja, parrakkaita naisia ja sitä rataa. Seuraavan kerran kun minut pyydetään treffeille, niin toivon että tapaamme tivolissa.

Villa Gyllenberg 8

Taidenäyttely saa minut ajattelemaan samalla tapaa kuin hyvän kirjan lukeminen. Mietin koko kotimatkan arjen rooleja, julkisten naamioitumisentarvetta ja taiteilijaelämän sietämätöntä keveyttä ja raskautta. Taiteilijat olivat ja elivät ihmisten parissa. He liikkuivat sujuvasti tavisten ja ylimystön (vrt. tämän päivän julkkikset) välillä ja kuvasivat kaikkea näkemäänsä ja tuntemaansa töihinsä. He tallensivat tunteita, persoonallisuuksia, salaisuuksia ja pieniä hetkiä. Mitä alastomana poseerannut nainen ajatteli kun poisti naamionsa ja paljasti henkilöllisyytensä? Kuinka vanha perinne on miesten pukeutuminen naisten vaatteisiin? Mitä kaikkea minä olisin valmis pukemaan päälleni varastaakseni suudelman ihastukseltani? Onko karitsa yhtään hyväksyttävämpi asuste rokokoonaamiaisissa kuin pikkukoira blondatun naisen käsilaukussa? Milloin teatteritaiteesta tuli dragiä? Mitä hittoa laitan päälleni tämän vuoden Club La Perséen halloween-bileisiin? Lista oli loputon ja ajatukseni soljui sojuvasti eri vuosisatojen ja vuosikymmenten välillä Pariisista Venetsiaan. Näin yhtäläisyyksiä kaikkialla historian ja tämän päivän kulttuurin ja sosiaalisten tilanteiden välillä. Katsellessani Gallen-Kallelan töitä, muistin yhtäkkiä edellisviikolla lukemani jutun siitä miten Freddie Mercury salakuljetti kerran 80-luvulla prinsesa Dianan drag-klubille Pariisiin bilettämään yhdeksi illaksi. Ajatus siitä, että herkkä ja sovinnainen prinsessa oli naamioitunut yhden illan ajaksi mieheksi, joka oli pukeutunut naiseksi. Ja vielä sangen menestyksekkäästi sillä petos paljastui vasta vuosia myöhemmin. Siinä teille naamioita ja kerrospukeutumista kerrakseen.

Villa Gyllenberg 9

BLOGIARVONTA

Miltä kuulostaa? Iz nice, yes? Sain yhdelle teistä kahden lipun paketin arvottavaksi näyttelyyn. Kommentoi alle milloin olet ollut viimeksi naamiaisissa ja mikä oli asusi, niin osallistut arvontaan. Suoritan arvonnan ensi viikonloppuna.

 

“Naamiaisia, Sirkushuveja ja Katutaidetta” -näyttely
Avoinna 16.9.-2015-3.1.2016 Villa Gyllenberg (Kuusisaarenpolku 11, 00340 Helsinki).
Museo on auki yleisölle keskiviikkoisin klo 16-20 ja sunnuntaisin klo 12-16.
Näyttelyssä on ilmainen suomenkielinen opastus ke klo 17 ja su klo 13.

Villa Gyllenberg 10


 

Share



5 responses to “villa gyllenberg”

  1. HANNA says:

    Hmm, taisin viimeksi olla pari vuotta sitten ja olin pukeutunut intiaaniksi! Olis kiva päästä katsomaan tätä näyttelyä.

  2. Silja says:

    Taisi olla halloween kaksi vuotta sitten. Olin pukeutunut baijerilaisen oluttuvan emännäksi. Olen tehnyt tuon asuni itse, ommellut paidan ja esiliinan käsin ja tehnyt niihin smokkipoimutuskoristeet, mekkokin on melkein kokonaan ommeltu käsin. Asua ei tosin ollut tehty vain noita bileitä varten.

  3. missmojito says:

    Viime halloweeninä pukeuduin 1920-luvun mykkäelokuvatähdeksi harmaansävyisine kasvomeikkeineen päivineen :)

  4. Tanja says:

    Viime vappuna, peikkona … ;o)

  5. outilespyy says:

    Arvonta on suoritettu ja voittaja on HANNA! Onneksi olkoon. Laitan sulle mailia niin selvitetään minne postitamme liput.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *